Inför 2019

Denna sidan om bilen kommer bli sent uppdaterad

eftersom vi fokuserar på att visa bygget på YouTube istället.

Så ni som vill följa det senaste

KLICKA HÄR

2017

Uppgraderar bilen med ny Motor, Växellåda och fjädring. Detta för att tävla i klass 2, 2400cc 2018.

2016

Bilen blev färdig till Tomelilla och höll sig bra genom hela säsongen 2016. Nu ska det byggas om för lättare och snabbare service under tävling. Det ska bytas delar för mindre vikt och mer effektivitet. Stötdämpare runt om ska justeras också. Så siktar vi på ett RM (RiksMästerskap) 2017!

2015

VGracings första Rallycross projekt! Bilen är från grunden en BMW E36 -94 325. Detta projekt började höst/vinter 2015 och ska bli färdigt till första SM-deltävlingen i Tomelilla 21/5-16. Det ska monteras en skyddsbur, motor ska bytas och anpassas för 2150 klassen, väghållning ska förbättras och en hel del till.


 

IMG_2306

Inför sista tävlingen.. Men den höll ändå!  (Drev i slutväxeln)

IMG_2332

Nya bussningar till bakvagnen

IMG_2191

Kapar ur för bättre infjädring

IMG_2214

Flyttar bränsletank och vattendunk för bättre viktfördelning

IMG_1590

IMG_1587

Ny infästning för stötdämparna i bak

IMG_1458

Nylackade fälgar

IMG_9185
Provkörning i Västerås 2018

IMG_1284

IMG_1153
Förstärkning till diffen. M16 bult

IMG_1310
Rostfritt

IMG_1296

IMG_1309
Motorfäste

IMG_1286

IMG_1293
Fäste i karossen för växellådan

IMG_1193
Motorbussning

IMG_1160
Ny motor och låda på G

IMG_2770[1]
Klar för årets första provkörning!

Foto 2017-03-30 22 09 49
Uppstartad!!

Foto 2017-03-30 20 37 13
Grenröret lindat och klart.

Foto 2017-03-29 17 31 58
Tillverkat adapter för vattenpumpen

IMG_2645[1]

IMG_2627[1]
Nylackat!
IMG_2597[1]
Sprickor lagade och förstärkt! 2st 0,8mm plåtar.

 

IMG_2574[1]
Klart!
IMG_2571[1]
Justerar kuggflankspel.
IMG_2557[1]
Det nya kylsystemet.
IMG_2529[1]
Förstärkt! Jag har inte lyckas köra sönder detta än. Men det har visat sig vara en svag punkt.
IMG_2528[1]
Nytt avgasrör på G.

IMG_2526[1]

IMG_2527[1]
Det nya elsystemet är klart!
IMG_2519[1]
Ombyggt grenrör, tri-Y. Hoppas på bättre vrid!
IMG_2525[1]
Nya motorfästen så nu kan växellådan demonteras utan att lyfta ur motorn! Flyttade samtidigt motorn lite till vänster för viktens skull.
IMG_2500[1]
Reservdelar!
IMG_1111[1]
Front vi tillverkat själva.

img_08981Enarmad och snabbare!

img_08911
Throwback!

img_08761
Bilens elsystem byggs om för enklare manövrering och säkrare. En viss tanke med viktreducering är det också.

img_08751
Ett nytt kärl för olja från vevhuset.

img_07991
Nya paneler i glasfiber!

img_07711
Uppgraderat tanken med inspektionslucka och tankmätare. De var inte tillåtet att ha en genomskinlig slang som mätare.

img_07701
Klart! Tog 10ggr längre tid än vad jag trodde. Resultatet blev bra så jag är nöjd!

img_07671
3kg lättare!

img_07211

img_07171
Dax för uppgradering av diverse grejer. Här gör jag en plugg till fästena på huven som ska limmas fast på nuvarande huv. Vi har tröttnat på att lyfta av huv och bagagelucka så nu ska de bli gångjärn.

img_06801
Toppen skruvades av inför sista tävlingen då ventilsätena läckte igenom. Primoto fixade det dagen innan tävling! Verkligen toppenservice!

img_06441
Bilen redo för Västerås. Efter Västerås bytte jag fjädrar och viktade mera i bak. För jag hängde inte alls med i starterna. Fjärås blev det test med nya vikter och fjädrar vilket fungerade riktigt bra. Provade även nya däck, Indy Sport. De kändes bra.

IMG_0401[1]
Rutan blev väldigt repig efter Piteå. En nymålad ligger bakom kameran!
IMG_0389[1]
Nu känns det som att jag äntligen börjar komma ikapp med de saker som skulle vara klart innan säsongen drog igång. Egentillverkade pallbockar som passar e36:ans originalhål!
IMG_0373[1]
Bygger om hasplast och front, så jag hade tänkt från början!

13351121_1430141437011917_2016955079_o
Foto: Olle Johansson

IMG_0337[1]
Nymålad! Nu ska allt ihop igen så siktar ja på provkörning 24/7 eller 28/7.

IMG_0329[1]

IMG_0327[1]
Tvättad och ny koppling!
IMG_0116[1]
Det blev mest kosmetiska skador från Piteå. Men fortfarande en del saker som ska förbättras, det största ingreppet nu är att montera ett nytt svänghjul och koppling.
IMG_0065[1]
Det fick bli att tillverka en så kallad "support bracket" för att få bort de brytningar som blir vid bulten.
IMG_0063[1]
Vid första provstart efter Arvika gick bulten (som håller diffen) av. Bra tillfälle att köra sönder!
IMG_0052[1]
Ny motorfästen på gång, de gamla höll inte för hoppen.
IMG_3449[1]
Problem med växellådan vid nedväxling till 2:an. Byte till en annan ZF-låda.
IMG_3435[1]
På plats i Tomelilla! Mycket lärorik helg.
IMG_3429[1]
Provkörning för första gången 3 dagar innan tävling..
IMG_3419[1]
Bromsning hos Matti Johansson! 182hk 231nm

IMG_3389
Passat in plast delarna. 4 dagar kvar till bromsning! 9dagar kvar till tävling!!

IMG_3366
Äntligen uppstartad! (Video)  Endast 12dagar kvar till tävling!!

IMG_3343
Snart dags för montering i bilen!

IMG_3341
Gjorde om fästet till bromscylindern för att få längre slag i pedalen nu när bromsservon är borta.

IMG_3328
Wössner kolvar, special beställt genom KöhlerRacing. Även vevaxeln är omslipad där. Mycket bra service!!

IMG_3318
Stag för att hålla rutan på plats.

IMG_3310
Insugstrattar som jag gör själv! Ska prova ut bästa längd i bromsbänken framöver.

IMG_3301
Excenterslipad b23vevaxel för att få en motorvolym på 2150cc.

IMG_3294[1]
Ritade ett nytt stolfäste som Svetsbolaget skar ut i deras vatttenskärare. De gamla blev för stort och gick ej att ställa in bra. Resultatet blev jag mycket nöjd med!
IMG_3291[1]
Tryckplatta 780kg tryck ska räcka.

IMG_3285[1]

IMG_3280[1]
Planar av svänghjulet.
IMG_3279[1]
Tätning av kaross.
IMG_3271[1]
Kolvar, stakar och vevaxel är på gång i veckan!

IMG_3268[1]

IMG_3266[1]
Klart för svetsning. Gjorde systemet i ett stycke för att de ska hålla och smidigt att hänga upp det!
IMG_3263[1]
Stort tack till Vantec som sponsrar med rör och böjar till avgasystemet!!
IMG_3260[1]
Bromsservon byggdes om och funktionen togs bort.. Allt för att få plats med trattar och luftfilter. Istället tänkte jag ändra hävarmen på pedalen!
IMG_3256[1]
Kylsystemet klart!

IMG_3255[1]

IMG_3251[1]

IMG_3246[1]
Plastning av diverse delar är i fullgång! Här är det tillverkning av form.
IMG_3239[1]
Dags för avgasrör, kabeldragning medmera!

IMG_3198[1]

IMG_3193[1]
5:44 med Limited slip differential

IMG_3189[1]

IMG_3180[1]
Bromsar på gång och diffen ska monteras.
IMG_3178[1]
Ännu ett bra jobb från Primoto! Insuget är anpassat mot toppen också. Väldigt bra passfrom för övrigt! KLracing!
IMG_1155[1]
B230 block borrat/honat till 96,50 och planfräst hos Primoto. Det bliv grymt bra!
IMG_1151[1]
Elsystemet börjar ta form!

Prototyp av sidopanel.
Prototyp av sidopanel.

IMG_1073[1]
Färdig portad av Markus holm som gjort ett superjobb!

IMG_1070[1]

IMG_1020[1]
Stötdämpare och fjäderben från Sellholm tuning.
IMG_1019[1]
Bakvagn snart färdig, väntar bara på diffen!
IMG_0957[1]
Tillverkade nya kuddar i polyretan för att få de ganska stumt fast ändå ta bort vibrationerna.
IMG_0954[1]
En del små pill nu i väntan på delar..
IMG_0938[1]
Styrväxel genomgången, inte långt kvar tills den står på egna hjul!
IMG_0911[1]
Pulverlackat med strongflex polyretan bussningar. Hårdhet A-90ShA.
IMG_0918[1]
Bromsok blir original, det som är tillåtet i 2150.
IMG_0894[1]
Tycker det ser mest ut som skrot.. Lackning, fjäderben och bussningar är på gång!

IMG_0880[1]

IMG_0872[1]
Se lackningen här>
IMG_0870[1]
Nu så!
IMG_0825[1]
En bit tak från Mariestads bildemontering! Stort tack!
IMG_0819[1]
Gjort klar hjulhusen nu, färdigt att hänga dit plasten sen när det blivit lackat!
IMG_0808[1]
Gör om för plastskärmar.
IMG_0777[1]
Diffklump klar för att skickas iväg till Köhlerracing för byte av utväxling och montering av diff!
IMG_0773[1]
Börjar se ett slut på skrapning / borstningen nu! Bara hjulhusen bak som ska byggas om sen är den redo för lack!
IMG_0758[1]
Tank helsvetsad och färdig.
IMG_0749[1]
Dubbla red-top pumpar med banjoskruv till AN-6 från Torques-uk. Riktigt smidiga måste ja säga!

IMG_0741[1]

IMG_0738[1]
Kylrören klara och provtryckta! De höll för 6 kg vattentryck.
IMG_0723[1]
A.Rubertsson sponsrar med Aluminiumrör till kylsystemet!!
IMG_0673[1]
Davies Craig, med kontroll för både vattenpumpen och fläkt.
IMG_0722[1]
Redo att monteras i bilen. Men för ska det byggas kylsystem!
IMG_0716[1]
Fastsättning av batteriet med 5mm alu.
IMG_0714[1]
Fick hjälp på Vadsboskolan med bockning av tanken, nu är det bara ett rör kvar sen ska den svetsas ihop.
IMG_0696[1]
Brandvägg vid baksätet och där värmepaketet suttit.
IMG_0691[1]
Rattstångsfästet helt färdigt och en hylsa för lager svetsad i änden.
IMG_0661[1]
Fick rattfästet idag! Vattenskuret med 4mm hål som jag sedan borrade upp till 12mm för att få raka och exakta hål.
IMG_0658[1]
Kapat ur och ersatt med en rak plåt där kylet ligger.

Börjat bygga i kyl, tank och batterifästen i bagaget. Vägde 3mm aluminium och 1mm svartplåt. De vägde samma, Så valet blir enkelt!
Börjat bygga i kyl, tank och batterifästen i bagaget. Vägde 3mm aluminium och 1mm svartplåt. De vägde samma, Så valet blir enkelt!

Krängt däck åt nåra polare, så det enda som hände idag var en början av plåt runt främre bur-rör.
Krängt däck åt några polare.. så det enda som hände idag var en början av plåt runt främre bur-rör.

Tillverkat lite godsaker så får man återgå till skitjobbet igen. Men en ny maskin blev de som underlättar arbetet till viss del!
Tillverkat lite godsaker så får man återgå till skitjobbet igen. Men med en nya maskin så blir det lite roligare!

Handbromsen kom ej med där.. Men den hamnar mellan växelspaken och ratten.
Handbromsen kom ej med där.. Men den hamnar mellan växelspaken och ratten.

Gjorde ett eget stag mellan spak och växellåda. Alla bussningar blev av mässing, spak aluminium och resten i stål.
Gjorde ett eget stag mellan spak och växellåda. Alla bussningar blev av mässing, spak aluminium och resten i stål.

Aluminium plåt med handbroms och växelspak, fästes i kaross med popnit.
Aluminium plåt med handbroms och växelspak, fästes i kaross med popnit.

IMG_0520
Ett flänslager och en aluminium bit kommer att bli spakställ till växellådan.

Äntligen allt svetsat. Målet var att bli färdig innan nyår med buren och så blev de!
Kryss i huvudbågen på plats och allt är äntligen svetsat. Målet var att bli färdig innan nyår med buren och så blev de!

IMG_0512
Jul och födelsedag äntligen över så nu är det garaget som gäller. De börjar likna nått ibak!

IMG_0486
Bildbevis! Att det är HEL-svetsat mot taket!

Rattstangfast
Blev inte mycket gjort på bilen på Julafton.. men ett rattfäste hann jag rita upp!

IMG_0477
Sådär! 2 dagar kvar till jul och framdelen börjar bli färdig.

img_0456.jpeg
Vinkel harry går varm nu när det ska göras förstärkningsplåtar.

 

img_0472.jpeg
Börjat helsvetsa, väldigt trång nere vid golvet så svetsarna blir inte de vackraste... men de är ju inte det viktigaste i detta fall(-:

img_0452.jpeg
Juste, en ny ratt blev det också!

img_0445.jpeg
5mm aluminium från Svetsbolaget till att fästa stolen i.

Stol och fästen inhandlat från Sellholm. Det blev en ganska liten stol fast ändå blev det trångt i Bmwn. Fästena blev försänkta för att få stolen så nära kardantunneln som möjligt.

Många rör ska passas in och trångt blir det att svetsa...

Första buren jag tiggar, kommer bli kul att se resultatet efter att vart ifrån svetsande ett tag.

Notcher'n där! Gjord i staterna så glapp finns och skalan för grader felar på ett par grader.

IMG_0411-0.jpg
Med rör-notchern blir det perfekta anslutningar. Verkligen nöjd än så länge.

Skyddsbur från finess, mycket bra passform!

 

IMG_0378[1]
Lagade skadan på tröskeln efter att den kom upp i vaggan.
IMG_0366[1]
Resultatet.

IMG_0337
En karosssnurra tillverkad för att få en behagligare arbetsställning.

IMG_0313[1]
Börjat med kaross arbetet. Många timmar av skrapning kommer det bli..

IMG_0306[1]

 

IMG_0304[1]
Fästen och nya motorkuddar på plats.

IMG_0290[1]

IMG_0146[2]
Motorn på plats för att göra fästen!

IMG_0142
Ombyggd växellådsfäste och förstärkt. Började med fästet för lådan för att få upp växellåda och motor i bilen och sedan bygga motorfästen.

IMG_0147[1]
Då var all inredning urplockad och asfaltsmattor bortskrapade.